معتبرترین کارخانه فرش کاشان کدام است؟

3

کاشان پایتخت فرش ماشینی ایران است و بیش از 825 شرکت فرش ماشینی در این شهر وجود دارد اما شاید سوال بسیاری از مصرف کنندگان این باشد که معتبرترین کارخانه فرش کاشان کدام است؟

اولین کارخانه های فرش ماشینی در کاشان

همانطور که می دانیم فرش در ایران کاربردهای متفاوتی دارد، گاهی به عنوان کف پوش و گاهی نیز با کاربرد تزئینی از آن بهره می‌برند.

بافت فرش در ایران سابقه دیرین دارد و یکی از رسوم معروف ایرانیان، قالیبافی بوده است و البته همچنان نیز ادامه دارد، اما با توسعه تکنولوژی و پیشرفت ماشین آلات، بافت فرش و همینطور ساخت نخ هایی از جنس مواد شیمیایی این صنعت را با دگرگونی های زیادی روبه رو کرد و همین امر باعث راه اندازی کارخانه های کوچک و بزرگ فرش ماشینی در ایران شد.

در سال 1351، شرکت مخمل و ابریشم کاشان با وارد کردن 6 دستگاه ماشین بافندگی به تولید نوعی فرش ماشینی اقدام کرد. این فرش ها از نخ اکریلیک ریسیده شده در سیستم ریسندگی پنبه ای مستقر در خود شرکت، بافته می شدند.

همچنین در همان سال گروه صنعتی بهشهر قراردادی برای تولید 10 میلیون متر مربع فرش ماشینی با کشور بلژیک منعقد کرد و موفق به اخذ مجوز تولید این محصول در ایران شد. در اواخر سال 1352، شرکت صنایع کاشان با استفاده از 18 دستگاه ماشین بافندگی ماکویی واندویل، تولید انبوه فرش ماشینی با نام تجاری «فرش راوند» را آغاز نمود.

فرش های تولیدی این کارخانه، از نوع 350 شانه با تراکم طولی 900 بود که از نخ های خاب پشمی ریسیده شده در سیستم نیمه فاستونی بافته می شدند. این فرش از نظر تعداد گره، مشابه فرش دستباف 28 رج کاشان بود که به طور عمده در آن زمان در کاشان بافته می شد و فرشی با تراکم متوسط به حساب می آمد.

در بافت اولین نمونه های فرش ماشینی تولیدی در ایران، نخ های پود پنبه ای به کار می رفت. وجود نخ های خاب پشمی و چله و پود پنبه ای سبب می شد تا فرش ماشینی تولید شده شباهت بسیاری به فرش های دستباف داشته باشد.

انواع فرش های ماشینی

برای اینکه بدانیم معتبرترین کارخانه فرش کاشان کدام است باید بدانیم بهترین فرش ماشینی چه شرایطی دارد. در این مقاله قصد داریم تا چند نمونه از فرش های ماشینی را به شما معرفی کنیم.

۱- فرش ماشینی با الیاف نایلونی :

الیاف به کار رفته در این فرش مصنوعی و از جنس نایلون هستند و همین امر باعث می‌شود که فرش از مقاومت بالایی برخوردار باشد و قیمت آن از سایر فرش ها بالاتر است ، در عین حال از عیوب آن میتوان به پخش کردن آسان گردو غبار به اطراف اشاره کرد .

۲- فرش با الیاف پروپلین:

این نوع فرش ها که در آن ها الیاف پروپلین استفاده شده است، از قیمت کمی برخوردارند و در قرار گیری در معرض آفتاب هیچگونه آسیبی به آنها وارد نمی گردد، ولیکن کوتاه بودن عمر این فرش ها وجذب زیاد آلودگی ، جزو معایب این فرش هاست.

۳- فرش با الیاف پلی استر :

این فرش ها هم قیمت مناسبی دارند و هم خریدار رغبت بسیاری به خریداری آن دارد به این دلیل که پرزدهی ندارند و عمر آن ها از فرش های آکریلیک بیشتر است این نوع فرش ها در مکان هایی که رفت و آمد بالایی دارد توصیه نمی شوند. تنوع طرح و طرح های فانتزی این فرش ها همچنین قیمت مناسب آن توجه خریداران را بیشتر جلب می کند.

۴- فرش با الیاف آکریلیک :

این نوع فرش ها در برابر رطوبت مقاوم هستند و از لطافت چشمگیری برخوردار هستند . فرش های آکرولیک همچنین از مقاومت بیشتری در برابر شستشو و گرما برخوردارند. قیمت فرش ماشینی بافته شده با این الیاف بالاتر است و جزء گرانترین فرش های ماشینی هستند.

یکی از عیوب فرش های بافته شده با الیاف آکریلیک این است که این فرش ها دارای پرزدهی هستند و ممکن است باعث حساسیت شوند، اما با فناوری هیت ست، این مشکل تا حدود بسیار زیادی از بین رفته است. پس می توان گفت فرش های آکریلیک هیت ست شده جزء بهترین فرش های ماشینی است.

فرآیند تولید فرش ماشینی

فرآیند تولید فرش ماشینی به شرح زیر است :

 ریسندگی

اولین گام برای تولید فرش ماشینی آماده سازی نخ مورد نیاز است. در تولید فرش ماشینی از ۳ نوع نخ استفاده می شود که اسم آن ها به ترتیب نخ تار که از پنبه و پلی استر تولید می شوند و نوع دوم نخ های پود هستند که اصولا از جنس جوت هستند و نوع سوم نخ نخ های خاب هستند که در ظاهر فرش قابل لمس هستند که از جنس های مختلف آکریلیک، پشم، پلی استر پلی‌پروپیلن، ویسکوز و یا ترکیبی از این موارد تهیه می‌شوند.

همانطور که گفته شد نخ های خاب از جنس های مختلفی تشکیل شده اند بر همین اساس با فرآیند گوناگونی تولید می شوند و ممکن است برخی از الیاف به رطوبت خاصی در مراحل تولید نیاز داشته باشند .

درکل نخ های تشکیل دهنده یک فرش ماشینی به شرح زیر میباشد :

  • حدود ۸۰ درصد نخ خاب
  • حدود ۱۲ درصد نخ پود
  • حدود 8 درصد نخ تار

بافندگی

نخ های تولید شده در مرحله ریسندگی پس از خروج از قسمت رنگرزی وارد قسمت بافندگی می شوند که در این قسمت ماشین آلات گوناگون و متفاوتی وجود دارد و فرش ها اصولا در دستگاه به صورت ۲ فرش مقابل یکدیگر بافته می شوند و پس از بافت با کمک تیغ از یکدیگر جدا می شوند.

همانطور که گفته شد در دستگاه بافت فرش ماشینی به صورت همزمان 2 تخته فرش بافته می شود، بنابراین برای فرش های سفارشی، همواره به صورت جفتی سفارش پذیرفته می شود.

تکمیل فرش

فرش ماشینی پس از خروج از فرآیند بافت باید آماده بسته بندی و تحویل به بازار شود که این آماده سازی شامل مراحل زیر است :

  • آهار یا چسب پشت فرش
  • شیرینگ یا پرداخت سطح فرش
  • برش فرش به قطعات کوچک‌تر
  • لبه‌دوزی یا زیگزال و بافت ریشه
  • کنترل کیفیت
  • بسته بندی

ممکن است اندازه‌های مختلف یک فرش در کنار یکدیگر بافته شوند و از دستگاه خارج شوند بنابراین در قسمت تکمیل به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند. همچنین بسته بندی فرش ماشینی به صورت لوله انجام میشود.

لازم به ذکر است که نگهداری فرش نیز به شکل لوله و در نایلون به صورت مجزا سبب می‌شود فرش در هنگام انبارش و جابجایی از آسیب‌های احتمالی به دور باشد.

ماشین آلات تولید فرش ماشینی

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید می‌شود که از جمله میتوان به دستگاه های تکسیما ، شونهر ،CRx , asr, VTR Alpha اشاره کرد جنس هر فرش میتواند اکریلیک یا Bcf و مخلوطی از آنها و یا الیاف جدید ابریشم مصنوعی باشد .

فرش های صد درصد اکریلیک دارای قیمت بالاتری هستند ولی فرش های پلی استر مخاطبان زیادی تری دارد زیرا هم از نظر شستشو و هم از نظر ضد پرز بودن بسیار عالی می باشند.

نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید فرش ماشینی به ظرفیت ۶۵۰۰۰۰ قطعه فرش در سال به ۱۰۰ نفر نیروی فعال در عرصه های نظارت، حسابداری، پشتیبانی دستگاه ها و نگهبانی نیاز دارد.

معتبرترین کارخانه فرش کاشان کدام است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، بیش از 825 شرکت فرش ماشینی در کاشان وجود دارد، اما برای شناخت بهترین و معتبرترین کارخانه فرش کاشان می توان به مراسم انتخاب بهترین برند فرش ماشینی اشاره کرد که سالانه از سوی موسسه اندیشه سازان مصنوع برگزار می شود.

در سال 1398 این عنوان به یک کارخانه مشهدی رسید و کارخانه فرش آرتامیس مشهد به عنوان بهترین و معتبرترین کارخانه فرش انتخاب گردید.

همچنین در سال 1399 ، عنوان بهترین و معتبرترین کارخانه فرش کاشان به شرکت فرش شاه پسند اعطا گردید. اگرچه کارخانه های دیگری چون فرش قیطران، فرش خاطره، فرش سورنا، فرش نیاوران، فرش یلدای کویر و.. از کارخانجات معتبر تولیدکننده فرش ماشینی در کاشان هستند، اما فرش شاه پسند را به واسطه کیفیت در بافت و قدمت و صادرات، معتبرترین کارخانه فرش کاشان می توان نامید.

4.8/5 - (53 امتیاز)
3 نظرات
  1. اسما نصرتی می گوید

    امروز اتفاقی این مطلب رو تو گوگل پیدا کردم. خواستم بگم پدر و مادرم سال 60 با هم ازدواج کردن و اون زمان جهیزیه مادرم فرش شاه پسند بوده و تا امروز که 41 سال داره میگذره این فرش زیر پاشون پهنه و هرچند طرحش قدیمی شده اما اینقدر کیفیت این فرش خوب بوده که راضی نمیشن فرش هاشون رو عوض کنن و فرش جدید بگیرن. هرچند خودمون خام تبلیغات تلویزیونی شدیم و رفتیم پارسال یه فرش از ****** خریدیم و تو این یکسال شاید بالای 365 بار گفتیم غلط کردیم اما چه فایده قیمت فرش اینقدر گرون شده به این راحتی نمی تونیم فرشهامون رو عوض کنیم

  2. آرزو حسینی می گوید

    من فرش آرتامیس مشهد سال 90 خریدم و تا به امروز واقعا ازش راضی بودم الآن میخام فرشامو عوض کنم دنبال همین مارک هستم. فرش فروشهای شیراز میگن برای کاشان هست می تونید راهنمایی کنید؟ لطفا با شماره من تماس بگیرید 0917543***

  3. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر لطفا شماره تلفن میفرستین تماس بگیرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.