سلیقه خرید فرش مشتریان خارج از کشور چگونه است؟

0

یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازها برای بافندگان و صادرکنندگان فرش دستباف و فرش ماشینی، اطلاع از سلیقه و سبک و نیاز مشتریانشان است که چه فرش هایی دوست دارند و نیاز به چه رنگ آمیزی و سایزی دارند.

مردم هر کشور سلایق گوناگونی در خرید فرش دارند، ما در این مقاله سعی کرده ایم با بررسی سلایق مردم کشورهای مختلف، راهنمای جامعی برای صادرکنندگان فرش به کشورهای جهان ارائه کنیم.

مردم فرانسه چه فرش هایی می خرند

سلیقه مردم فرانسه در خرید فرش

کشور فرانسه از جمله کشورهایی است که بازار فرش دستباف در آن همواره توسعه داشته است. به طوری که در سال ۱۹۹۹ جمعاً معادل ۸۴۲۱۲۷ متر مربع فرش دستباف به این کشور صادر شده است.

ایران با ۳۱۲۲۸۳ متر مربع ، هندوستان با ۱۳۸۷۲۲ متر مربع ، نپال ۱۱۷۶۵ متر مربع ، پاکستان با ۲۶۷۳۰۵ متر مربع ، چین با ۴۵۷۸۸ متر مربع و ترکیه با ۳۵۹۰۶ متر مربع از جمله صادر کنندگان فرش دستباف به این کشور بوده اند.

در بازار فرش این کشور قیمت برایشان مهم است. بیش از ۵۰% بازار فرش فرانسه در اختیار فرشهای ایرانی و پاکستان بوده و مابقی آن از سایر کشورها من جمله چین و هندوستان و کشورهای آسیای میانه و ترکیه و افعانستان و مراکش و تونس و نپال تامین می گردید.

اگر چه در چند سال اخیر به دلایل افزایش قیمت فرشهای ایرانی و بالعکس کاهش قیمت فرشهای چینی و هندی و پاکستانی سهم این کشورها در بازار فرانسه افزایش داشته است.

در سال ۱۳۸۴ از نظر وزنی ۸/۲% و از نظر ارزشی ۶/۲% فرشهای ایرانی به این کشور صادر شده است.

با توجه به توضیحات فوق مهمترین نکاتی که می بایست تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف جهت ورود با توفیق بیشتری در بازار فرانسه مورد توجه قرار دهند به شرح زیر است

رنگبندی: در عین علاقمندی به رنگ طبیعی تمایلشان به رنگهای شاد همانند کرم و روناس و آبی و بژ است ، در بخش هایی از فرانسه نیز رنگهای مرده و مات مورد توجه می باشد.

طرح ها و نقوش: گلکی هریس ، قالیچه های اصیل بلوچ ، ماهی در هم بیرجند ، نقوش قشقایی اعم از گبه و قالی و قالیچه ، همدان بالاخص جوزان ، لچک ترنج کاشان ، خشتی بیرجند و چهارمحال بختیاری ، افشان ترنجدار و افشان خلوت مورد توجه بازار فرانسه می باشند.

ابعاد: طرفدار فرشهای کوچک پارچه به صورت ذرع و نیم و قالیچه و پرده ای و حداکثر در ابعاد ۲×۳ متر می باشد انواع کناره با عرض ۷۰ لغایت ۱۰۰ سانتی متری در این بازار جایگاه خاصی دارد.

بافت: نوع بافت برای مردم فرانسه مهم نیست ولی به رنگبندی و طرح آن اهمیت می دهندو همچنین قیمت فرش باید قابل رقابت با فرش های پاکستان باشد و ضخامت فرش نیز عامل مهمی است ، گلیمهای سوزنی در این بازار مورد توجه است.

مواد اولیه: استفاده از مواد رنگرزی طبیعی و پشم لرستانی باعث موفقیت در این بازار خواهد بود اگرچه در ظاهر امر ممکن است برایشان چندان مهم نباشد ولی در دراز مدت موثر است.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش خراسان با توجه به امکان بافت فرش ها ۲۵ تا ۳۵ رجی مناسب در اقصی نقاط استان می توانند بخش قابل توجهی از نیازهای مردم این کشور به خصوص با طرح های بلوچ و افشان ترنج و ماهی درهم (هراتی) و ترکمن و خشتی و بالاخره نایین زمینه خلوت را تامین نمایند.

مردم انگلیس چه فرشی می خرند

سلیه مردم انگلستان در خرید فرش دستباف

کشور انگلستان و بالاخص شهر لندن در گذشته ای نه چندان دور در رابطه با فرش دستباف نقش کشور آلمان و بندر هامبورگ را داشته و مجموعه ای از نفیس ترین فرشهای جهان در این بازار عرضه می شد.

بسیاری از کشورهایی که امروزه از هامبورگ فرش تهیه می نمایند، زمانی به لندن می رفتند و از این شهر، فرش به کشورهای اروپایی ارسال می گردید. اما در سالهای اخیر با عنایت به موضوع فوق و مسائل جمعیتی بازار فرش انگلیسی راکد شده است.

در سال ۱۹۹۹ معادل ۱۵۰۵۹۱۱ مترفرش از شش کشور مهم تولید کننده فرش به این کشور صادر گردیده است که سهم ایران ۲۸۱۱۰۱ متر مربع می باشد.

در سالهای (۵-۲۰۰۴) کشور انگلیس جایگاه فروش ۴% فرشهای ترکیه و ۵/۲% فرش تولیدی نپال و ۵% فرش پاکستان و ۷% فرش چین بود که نشانگر مهم بودن قیمت برای مردم این کشور است.

در سال ۱۳۸۴ از نظر وزنی ۴ ،۲ درصد و از نظر ارزشی معادل ۸/۱% و در هشت ماهه سال ۱۳۸۶ از نظر وزنی ۳% و از نظر ارزشی ۴/۲% فرش کشورمان به این کشور صادر گردیده که مقایسه نسبتهای وزنی و ارزشی نشان می دهد که این بازار بیشتر مناسب فرشهای تجاری با قیمت مناسب می باشد.

در قیاس ساده تر فرشهای ایرانی که در سال ۱۳۸۴ به بازار این کشور صادر شده اند از نظر وزنی معادل ژاپن ولی از نظر ارزشی یک سوم آن بوده اند. برای ورود به بازار انگلیس توجه به موارد زیر ضروری است.

رنگبندی: مشابه بازار امریکا از نظر رنگبندی تابع مد روز هستند و دوست دارند رنگ فرش آنها با رنگ رومبلی ، پرده و رنگ ساختمان خوانایی داشته باشدو خریداران خاص و آشنا به فرش رنگهای طبیعی و آرام را می پسندند.

طرح ها و نقوش: طرح های اصیل قشقایی و کردستان بالاخص بیجار و گلفرنگ و بلوچ و اصفهان و قم و تبریز و زیر خاکی کاشمر و افشان مشهد و همدان و بالاخص طرحهای خلوت شیرازی را دوست دارند.

اندازه: فرشهای کوچک پارچه و متوسط شامل قالیچه و کناره و پرده ای و ۲×۳ متری و ۵/۲×۲ متری و ۷/۲×۱/۳ و به مقدار کم ۴×۳ متری و ۳×۳ متری و ۵/۳×۵/۲ متری مورد تقاضا می باشد.

بافت: در بازار انگلیس قیمت فرش نقش بسیار عمده ای را ایفا می نماید ولی برای مصرف کنندگان خاص رج شمار بالا و براق بودن موضوع مهمی محسوب می گردد و برای فرشهای عتیقه نیز مشتریان زیادی در این کشور وجود دارد.

مواد اولیه: تلفیقی از پشمهای مختلف ایرانی بگونه ایکه قیمت تمام شده مناسب باشد و در عین حال از حداقل کیفیت لازم برخوردار باشد در این بازار لازم است که بیشترین تمرکز تولید کنندگان در زمینه چیدن رنگها باشد.

مردم عربستان چه قالی هایی می خرند

سلیقه مردم عربستان در خرید فرش

کشور عربستان سعودی یکی از مهمترین کشورهای اسلامی وارد کننده ی فرش دستباف است و در سال نگارش این مقاله،  رابطه کشور عربستان با ایران از نظر سیاسی و اقتصادی رو به رشد است به دلیل خانه ی خدا و تجمع جمع کثیری از مسلمانان اقصی نقاط جهان به عنوان حج عمره و تمتع یکی از بازارهای بزرگ اسلامی محسوب می شود.

به همین دلیل نزدیک به ۲% بازار جهانی فرش دستباف در اختیار کشور عربستان بوده است و میزان واردات فرش در کشور عربستان در سال ۱۹۸۰ میلادی معادل ۵۱۷۰۰۰ متر مربع به ارزش ۳۱۰۰۰۰۰۰ دلار بوده که حدود ۱۵% فرش دستباف کشورمان را به خود اختصاص داده است.

ضمناً مرکز فرش ایران می تواند با زمینه سازی لازم جهت حضور بزرگ صادر کنندگان ایرانی در نماشگاه جده زمینه سفارش پذیری و حضور بیشتر صادرکنندگان ایرانی در این کشور را فراهم نماید و تولید کنندگان فرش دستباف ایران باید به این موارد توجه لازم را مبذول نمایند.

رنگبندی: عربستان به رنگهای آرام و ملایم علاقمندی خاصی دارند گونه های مختلف رنگ سبز بالاخص سبز کوهی را خیلی دوست دارند که صادر کنندگان فرش باید توجه به این نکته داشته باشند.

طرح ها و نقوش: نقشه لچک ترنج تبریز ، اصفهان ، افشان مشهد ، مورد تقاضای این بازار می باشد ، همچنین فرش های سجاده ای دارای طرح هندسی نیز مورد تقاضا می باشد. از تولید فرشهای تصویری برای عرضه به این بازار جداً خوداری شود ، قالیچه های کرک و ابریشم قم نیز جایگاه خاصی در این بازار دارد.
عربستان در مقابل بازار های همچون ژاپن و سوئد و دانمارک و … که اشاره شد این بازار یکی از مهمترین بازار مالی متقاضی فرشهای بزرگ پارچه است.

مواد اولیه: فرشهای گل ابریشم و کرک و ابریشم از تقاضای بیشتری برخوردار است.

بافت: رج شمار فرش برای اشراف و ثروتمندان عربستان خیلی مهم و در مجموع به بافت اهمیت میدهند رنگهای شیمیایی را نمی پسندند که این باید مورد توجه تولید و صادر کنندگان فرش دستباف کشورمان باشد.

مردم امارات متحده عربی چه فرش هایی می خرند

سلیقه مردم امارت متحده عربی در خرید فرش

کشور امارات متحد عربی از ملیتهای مختلفی شکل گرفته است از نظر بافت جمعیتی آن که ۴۵% آن را هندی و ۲۵% آن را پاکستانی و ۱۷% آنرا ایرانی و…. تشکیل داده اند.

ابوظبی و شارجه دو مرکز مهم تجاری این کشور می باشد. از نظر وزنی و ارزشی مهمترین خریدار فرشهای ایرانی در بین کشورهای اسلامی است و از گرانترین ونفیس ترین فرشهای ایرانی (خصوصاً از نظر کاربرد مواد اولیه گران قیمت )به این کشور صادر میشود که درسال ۱۳۸۴ از نظر وزنی ۲% و از نظر ارزشی بالغ بر ۹% صادرات فرشهای ایرانی به این کشور صارد شده است.

باید تولید کنندگان و صارد کنندگان فرش لرستانی به این موارد دقت لازم را داشته باشند که اولاً بخش قابل توجهی از ایرانیان متمکن و ثروتمند در این کشور زندگی می کنند که نیازمند فرش ایرانی خصوصاً دستباف هستند.

دوماً کشورهای حاشیه ی خلیج فارس به ویژه امارات همواره روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران داشته سوماً خریدار فرش هایی است که سایر کشورهای رقیب توانایی عمده ای در عرصه این فرشها ندارند چهارماً عرضه کنندگان عمده فرش لرستانی اصیل بوده و کافی است کمی احساسات ناسیونالیستی آنها تقویت شود.

رنگبندی: رنگهای روشن و شاد بویژه کرم و همه رنگهای متمایل به قرمز خصوصاً لاکی مشهد و سورمه ای نیلی مورد توجه این بازار است.

طرح و نقوش: قالیچه های افشان ترنج قم ، طرح های نائین ، تبریز ، گلدانی و درختی مورد تقاضای شهروندان اماراتی می باشد حتی از محدود کشورهای عربی است که به دلیل جمعیت قابل توجه ایرانی که دارد فروش تابلوی فرش نیز رونق دارد.

ابعاد: تقریباً مشابه بازار فرش عربستان است ولی از فرشهای کوچک پارچه نفیس را معمولاً مهاجرین برای زندگی در آپارتمان نشینی و فرشهای بزرگ پارچه از جمله فرشهای ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متری جهت اماکن مذهبی و کاخهای سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد .

مواد اولیه: بیشتر به فرشهای ابریشمی علاقمندند چون این کشور فوق العاده گرم و مرطوب است و فرشهای ۱۰۰% ابریشمی یا چله ابریشم یا گل ابریشم. مورد علاقه آنان است.

بافت: از دستباف های نفیس و اعلا باید برای بازار امارات متحده عربی تولید شود.

مردم لبنان به چه فرش هایی علاقه دارند

سلیقه مردم لبنان در خرید فرش

کشور لبنان به عنوان سرسبزترین کشور خاورمیانه است که یکی از بازارهای مهم فرش دستباف است واردات فرش ایران به کشور لبنان از نظر وزنی ۱/۱% و از نظر ارزشی معادل ۳/۱% فرشهای صادراتی ایران می باشد.

ضمناً فرش استان خراسان رضوی خصوصاً فرشهای دستباف کردی و بلوچی در بازار لبنان جایگاه خاصی دارد و می توان آن را یکی از بازارهای هدف فرش لرستان تلقی کرد. که صادر کنندگان فرش دستباف لرستانی باید به این موارد توجه لازم را داشته باشند.

رنگبندی: رنگهای تیره و ملایم به ویژه در مایه های لاکی و کرم و سورمه ای و قرمز جگری و روناسی و رنگ های آفتاب خورده مورد توجه این بازار می باشد.

طرح ونقوش: لبنان را باید یکی از مهم ترین بازار های فرش عشایری اعم از بلوچ و کرد وقشقایی و ترکمن بنامیم علاوه بر طرحهای لچک ترنج و افشان مشهد و نائین و تبریز و حتی قالیچه های و قالیهای قدیمی و اصیل ایرانی مورد توجه کشور لبنان می باشد که تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش ایرانی بایدبه آن توجه لازم را داشته باشند.

اندازه: بازار فرش لبنان بیشتر خواهان فرشهای کوچک پارچه شامل قالیچه و کناره و ذرع و نیم و پرده ای و گلی ومتقاضی فرشهای ۶ متری می باشند.

مواد اولیه: فرشهای عشایری ۱۰۰% پشمی مورد نظر لبنان می باشد و در مورد فرشهای شهری استفاده از پشم مرغوب مد نظر می باشد.

بافت: در کشور لبنان مردم به دو دسته تقسیم می شوند اولاً به قیمت فرش اهمیت می دهند و دسته دوم به نوع بافت ریز و رج شمار بالای آن توجه دارند، خصوصاً فرشهای ظریف مد نظرشان می باشد و متقاضی آن هستند.

در کویت چه فرش هایی می خرند

سلیقه مردم کویت در خرید فرش

کشورهای ایران ،چین ، هند ، پاکستان سهم عمده ای از واردات فرش دستباف به بازار کویت را به خود اختصاص داده اند.

مشتریان کویتی اصالت داشتن فرش دستباف ایران را مهم ترین عامل در انتخاب خود اعلام می کنند و کیفیت ، رنگ بندی ، قیمت و ابعاد به ترتیب در الویت های بعدی مد نظر آنها می باشد.

مشتریان فرش در کویت ضمن تمایل به داشتن فرشهایی با رنگ های ملایم و روشن ، فرش های تیره را نیز می پسندند.

طرح های زیگلر و خشتی خاص خریداران جوان و طرح های لچک ترنج شاه عباسی ، افشان شاه عباسی و یلمه خاص خریداران نسل مسن تر می باشد. وضعیت عرضه فرش بر حسب شلوغ و یا خلوت بودن طرح نشان می دهد که طرح های خلوت نسبت به طرح های شلوغ بیشتر مورد توجه مشتریان کویتی قرار می گیرد . از نظر ابعاد ، فرش های ۳×۲ و ۲×۲ نسبت به سایر ابعاد خواهان بیشتری دارند.

نتایج بررسی سلیقه مشتریان فرش در کشورهای دنیا

 
نام کشور
پرطرفدارترین رنگ ها
ابعاد مورد نظر
آلمان
رنگ های آرام و سورمه ای و لاکی
حداکثر ۶ متر مربع
فنلاند
لاکی روناسی روشن ،  انواع کرم ، سرمه ای
ابعاد ۲×۳۰/۱
ژاپن
رنگ های شاد مانند کرم، طلایی و قرمز شاد و زرد، یشمی و سبز و آبی کمرنگ
حداکثر ۶ متری
سوئیس
رنگهای مرده ، آرام و ملایم و بالاخص رنگهای کهنه طبیعی مانند پوست پیازی و کرم وسورمه ای
ابعاد متوسط همچون پرده ای ۵/۲×۲ ، ۲×۲ و۱۰/۲ .۷۰/۱ و به ندرت ۹ متری
انگلیس
مشابه امریکا از نظر رنگبندی تابع مد روز
و ۲×۳ متری و ۵/۲×۲ و ۷/۲×۱/۳ و به مقدار کم ۴×۳ متری و ۳×۳ متری و ۵/۳×۵/۲ متری
ایتالیا
سورمه ای و لاکی و شتری و…
۶ متری
سوئد
رنگهای روشن بالاخص در مایه رنگبندی قالی قشقایی و رنگهای قدیمی و کلاسیک
حداکثر ۶-۵ متر مربع
آمریکا
رنگها ی شکلاتی ، قهوه ای کم رنگ، طلایی ، عاجی ، نخودی ،طوسی، نقره ای ، کرم و در مجموع رنگهای روشن را به رنگهای تیره ترجیح می دهند.
۲×۳ متری و در مواردی ۳×۴ متری و ۴×۶ متری و ۵ متری
کانادا
نسل قدیم کانادا : علاقمند به رنگهای مرده و مات در سایه های لاکی و سورمه ای و کرم
نسل جوان: تابع مد روز
تمامی سایز ها و اندازه ها خصوصاً پرده ای و ۶ متری
بلزیک و لوکزامبرگ
میانسالان و افراد پیر : رنگهای سورمه ای و لاکی و کرم
جوانترها : رنگ های روشن
حداکثر ۶ متری
هلند
رنگهای لاکی و مسی و صورتی و کرم و شکلاتی
اندازه های ۲×۳ و ۵/۲×۶/۲
اتریش
نسل قدیم :  رنگهای تیره
اکثریت مشتریان یعنی زوجهای جوان رنگهای روشن
حداکثر ۶ متری
اسپانیا
رنگهای شاد و ملایم ،کرم و روناس و بژ و آبی
حداکثر تا ۶ متری
دانمارک
رنگ های بسیار تیره را دوست ندارند و عمدتاً به رنگهای کلاسیک و سنتی قدیم و روشن
حداکثر تا ۶ متر مربع
فرانسه
رنگهای شاد همانند کرم و روناس و آبی و بژ
حداکثر در ابعاد ۲×۳ مترانواع کناره با عرض ۷۰ لغایت ۱۰۰ سانتی متری
انگلستان
تابع مد روز
۲×۳ متری و ۵/۲×۲ متری و ۷/۲×۱/۳ و به مقدار کم ۴×۳ متری و ۳×۳ متری و ۵/۳×۵/۲ متری
عربستان
رنگهای آرام و ملایم علاقمندی خاصی دارند گونه های مختلف رنگ سبز
 
امارات متحده عربی
رنگهای روشن و شاد بویژه کرم و همه رنگهای متمایل به قرمز خصوصاً لاکی مشهد و سورمه ای نیلی
فرشهای کوچک جهت زندگی آپارتمان نشینی ، فرشهای بزرگ : جهت اماکن مذهبی و کاخ نشینی
لبنان
لاکی و کرم و سورمه ای و قرمز جگری و روناسی و رنگ های آفتاب خورده
۶ متری
 
کویت
رنگ های ملایم و روشن
۳×۲و۲×۲
 
 
 
 
 
 
  
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمریکایی ها چه سایز فرشی می خرند؟

دکتر کیخسرو سبحه سالهاست با بازار کشورهای اروپائی و آمریکائی مراودات تجاری داشته و در حد قابل ملاحظه ای از ویژگیهای این بازار ها تجربه کسب کرده است.

وی ماههای گذشته در آمریکا سکونت داشته و بکار اشتغال دارد. در طول این دوره و بر اساس مطالعاتی که از نزدیک بر روی وضعیت بازار فرش دستباف در این کشور داشته اندازه هائی را بدست آورده که از استقبال بیشتری در بازارهای آمریکا برخوردار بوده و با شرایط زندگی مردم تناسب بیشتری دارد.

دکتر سبحه با ارسال این لیست اندازه فرشها خدمت شایسته تقدیری را به تولید کنندگان فرش و صادرکنندگان نموده است.

 

منابع و ماخذ :
– ساعی مسعود، صنعت فرش دستباف ایران،۱۳۷۶
– مجله قالی ایران ، ش۱ ، تیرماه ۱۳۷۷
– مجله قالی ایران ، ش۲ ، سال اول ، مرداد ۱۳۷۷
– مجله قالی ایران ، ش۳ ، سال اول ، شهریور ۱۳۷۷
– مجله قالی ایران ، ش ۴ ، سال اول ، مهرماه ۱۳۷۷
– مجله قالی ایران – ش ۵ ، سال اول ، آبانماه ۱۳۷۷
– مجله قالی ایران – ش۶ ، سال اول
– مجله قالی ایران، ش۴۶ سال پنجم مهر ۱۳۸۱
– بازار شناسی فرش دستباف ش۷، مرداد ۱۳۸۸
– سلیقه یابی مصرف کنندگان فرش دستباف ، ش۲ و ۳و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.