بهترین فرصت برای بازاریابی فرش ‎دستباف ایرانی/ اکسپوی 2020 دبی

0

اکسپوی 2020 دبی، فرصتی بی‌نظیر برای بازاریابی فرش دستباف ایرانی‌ است چراکه این نمایشگاه که به مدت شش ماه با 25 میلیون بازدیدکننده برگزار خواهد شد و فضای بسیار مهیایی برای بازاریابی کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود.

 قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت رونق تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی و بازگشت جایگاه گذشته به صادرات فرش دستباف ایران در سبد کالاهای صادراتی ایران گفت: اکسپوی 2020دبی فرصتی بی‌نظیر برای بازاریابی این هنر-صنعت اصیل ایرانی است؛ چراکه 25 میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.
حسین مدرس خیابانی در کمیته فرش استان فارس که در استانداری برگزار شد، گفت: فرش در مقطعی از زمان، یکی از کالاهای مهم و میدان‌دار در حوزه صادرات غیرنفتی بوده و هر زمانی که صحبت از صادرات به میان می‌آمده است، حتما فرش به عنوان مهمترین یا حتی اولین کالای صادراتی کشور، در ذهن افراد متبادر می‌شده؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر، صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته و متاسفانه فرش از توسعه صادرات جا مانده و حتی در مواردی نیز، از اولویت سیاستگذاران خارج شده است.

بالاترین ارزش افزوده در میان کالاهای صادراتی به فرش تعلق دارد

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ارزآوری در شرایط کنونی اقتصاد ایران، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مورد فرش دستباف، تولید با مواد اولیه داخلی است، به این معنا که تولید بسیاری از کالاهای صادراتی کشور، مستلزم ارزبری به منظور تامین مواد اولیه است، در حالیکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف در داخل تولید شده و نیازی به خروج ارز به منظور واردات مواد اولیه وجود ندارد، بنابراین صادرات این کالا نسبت به سایر کالاهای غیرنفتی، به مراتب ارزآوری بیشتری برای کشور رقم می‌زند و از این رو، باید مورد حمایت جدی واقع شود.
مدرس خیابانی با بیان اینکه در عین حالی که صادرات فرش می‌تواند به دلیل ارزش افزوده بالای تولید این کالا، ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد، شکل‌گیری زنجیره متعدد تولید و صادرات فرش نیز خود یک مزیت است، خاطرنشان کرد: مرکز ملی فرش ایران به موازات کارگروه‌های تخصصی همچون ستاد تنظیم بازار و توسعه صادرات، یک ستاد رونق تولید و حمایت از صادرات را شکل داده که دبیری آن به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف سپرده شده است، بر این اساس قرار است که این کارگروه به صورت مرتب و هفتگی تشکیل جلسه داده تا مسائل و مشکلات پیش‌روی تولید و صادرات فرش دستباف را از میان بردارد.

آیین نامه‌های مرتبط با بیمه قالیبافان اصلاح می‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تاکید کرد: چهارشنبه هفته آینده(30 بهمن 98) قرار است که موضوع بیمه قالیبافان با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی در کارگروه رونق تولید و توسعه صادرات فرش دستباف مورد بررسی قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی آیین نامه‌های مرتبط با بیمه قالیبافان باید اصلاح شود.
وی از اختصاص 2000 میلیارد تومان منابع از سوی صندوق توسعه ملی در قالب بسته حمایت از صادرات خبر داد و گفت: بانکها نیز به همین میزان منابع در این بخش وارد کرده و قرار است که وام‌های با نرخ بهره 14 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد؛ ضمن اینکه برخی بانکها وام 6 درصد نیز به تولید اعطا می‌کنند که باید این منابع نیز به سمت حمایت از تولید و توسعه صادرات فرش دستباف هدایت شود.
مدرس خیابانی از افزایش دوره مجاز برای بازگشت ارز صادراتی از شش ماه به یکسال خبر داد و گفت: این تسهیل برای حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، با یک نامه‌نگاری فراهم شده و بر این اساس برخی از مسائل مرتبط با حوزه فرش دستباف را می‌توان با هماهنگی و همکاری وزارت صنعت با سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حل و فصل کرد.
وی معتقد است که امروز فرش دستباف باید در اولویت پیگیری‌ها برای رونق تولید قرار گیرد، به خصوص اینکه زمانی فرش دستباف، سهم 20 درصدی از سبد صادرات غیرنفتی کشور داشته است؛ در حالیکه سال گذشته و امسال روند صادرات فرش کاهشی بوده است.

ضرورت تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی

مدرس خیابانی گفت: برخی صادرکنندگان فرش دستباف بر این باورند که اعمال تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه هنر-صنعت فرش دستباف ایرانی، منجر به این شده که تمرکز بر‌روی صادرات به سایر بازارهای هدف نیز صورت گیرد؛ چراکه طی سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا صورت می‌گرفته است؛ در حالیکه تمرکز بیش از حد بر روی یک بازار صادراتی، خطای بزرگی است و باید سعی شود تا تنوع بازارهای هدف صادراتی را بیشتر کرد.
وی افزود: در حال عمده صادرات ما به چند کشور محدود شده است که این خطر بزرگی است؛ پس ما در گام اول به سمت متنوع سازی سبد صادراتی کشور حرکت کردیم و باید تنوع را در بازارهای صادراتی ایجاد کرد.

حضور پرقدرت فرش دستباف ایرانی در اکسپوی 2020 دوبی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اکسپوی 2020 امارات که از مهرماه سال 99 در دوبی برگزار خواهد شد، گفت: ایران باید حضور پرقدرتی در اکسپوی دوبی داشته باشد، چراکه این نمایشگاه که به مدت شش ماه با 25 میلیون بازدیدکننده برگزار خواهد شد، فضای بسیار مهیایی برای بازاریابی کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود و در این میان، یک غرفه به مساحت 150 متر به فرش دستباف ایرانی اختصاص داده‌ایم که باید از قابلیت‌های 31 استان برای معرفی توانمندی‌های تولیدی فرش دستباف ایران و تنوع فرش‌های مناطق مختلف کشور، استفاده کرد؛ این در حالی است که بهترین نوع بازاریابی برای فرش دستباف در کنار سایر کالاهای ایرانی، در اکسپوی 2020 دوبی می‌تواند شکل گیرد.
وی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: عمده ماموریت این تفاهم‌نامه در حوزه فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهای دنیا است؛ ضمن اینکه در قالب یک نامه بیست بندی تلاش شده تا کمک‌هایی که وزارت امور خارجه می‌تواند به صادرکنندگان کشور در سایر بازارهای جهانی داشته باشد، را به وزیر محترم امور خارجه ارسال نماییم.
مدرس خیابانی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، عمده فعالیت و ماموریت سفارتخانه‌های کشور می‌تواند از جنس اقتصادی باشد که بر این اساس فرش دستباف نیز می‌تواند از سوی سفرای ایران در سایر کشورهای دنیا، تبلیغ شده و مورد بازاریابی قرار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نمایشگاه دائم برای فرش دستباف ایران خواستار توجه ویژه به نمایشگاه شهر آفتاب واقع در اتوبان تهران- قم شد و گفت: در حال راه اندازی گمرک تخصصی و نمایشگاه‌های دائمی کالاهای تولیدی-صادراتی ایران در این مجموعه پرپتانسیل هستیم که بر این اساس، نمایشگاه دائمی فرش دستباف ایران نیز می‌تواند در این مجموعه راه اندازی شود؛ ضمن اینکه آن دسته از استان‌هایی که ظرفیت تولید و صادرات فرش دستباف دارند نیز باید از پایانه‌های صادراتی و گمرکات تخصصی بهره‌مند شوند.
مدرس خیابانی به انعقاد تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا اشاره و خاطرنشان کرد: اطلاعات واصله نشان می‌دهد که نرخ تعرفه ورود فرش ایرانی به بازارهای اوراسیا صفر شده است؛ این در حالی است که هم اکنون موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات فرش دستباف ایرانی به روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان فراهم است؛ ضمن اینکه تفاهم‌نامه دوجانبه با پاکستان، اکو و کشورهای عضو دی هشت در دستور کار است تا بتوان تجارت کشور را با آنها رونق داد.
وی به رئیس مرکز ملی فرش ایران دستور داد تا با بازنگری تفاهم‌نامه‌های گذشته که با دستگاه های مختلف برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی منعقد شده، زمینه را برای رونق تولید و توسعه صادرات فراهم آورد.
مدرس خیابانی گفت: امروز صادرکنندگان توانسته‌اند در شرایط سخت تحریم، 36 میلیارد دلار به 100 کشور دنیا، کالا صادر کنند و بر این اساس، وزن کالاهای صادراتی ایران به 115 میلیون تن رسیده است. پس امروز امورات کشور از محل ارز صادراتی می‌گذرد و باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را ارج نهاد.
وی با تاکید بر ضرورت جایگاه بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در تمامی رسته‌های کالایی خاطرنشان کرد: امروز بانکها 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی ارایه داده‌اند که فرش دستباف نیز باید از آنها سهمی داشته باشد؛ پس باید تلاش شود تا از این منابع بتوان به خوبی برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف بهره گرفت.
این مطلب چطور بود؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.