ماجرای فرش دستباف نفیس ایرانی با «نقش جنگ» در موزه لورر
فرش دستباف ایرانی لوور از نگاه عبدالله مستوفی: شاید روزی یکی دو میلیون فرانک فروش مغازه لوور است که همه را در همان روز بدون اندک پس و پیش ، به مقصد ها می رسانند.در شعبه ی فرش آن قالیهای عالی ایرانی هم داشت که به معرض فروش گذاشته …
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران کتاب سه جلدی «شرح زندگانی من» عبدالله مستوفی با قلمی شیوا به خوبی شرحی از رویدادهای اجتماعی قاجار و زندگانی مردم آن روزگار را پیش رو میگذارد. عبدالله مستوفی (۱۲۵۷ – ۱۳۲۹) از خاندان مستوفیان قاجار بوده و به عنوان مستوفی مشغول به فعالیت بودند. مستوفی کسی بود که در گذشته مسئولیّت سرپرستی امور دولتی حسابداری کشورهای اسلامی را به عهده داشته است. به عبارت دیگر مستوفی نقش حسابدار کل را ایفا میکرده است. خود واژهٔ مستوفی کلمهای است از ریشه استیفاء به معنی کسی که “حق خود را بطور وافی و کافی بگیرد”.
گذشته از قسمت تاریخی، قسمت صنایع مستظرفه دیگر هم در موزه لوور هست که همه در نهایت ظرافت و زیبایی و قدمت است و از کل دنیا برای تماشای آن میآیند. قدری هم در مغازه لوور گردش کردیم، تمام لوازم زندگی از نقاشی و کتاب فروشی و خیاطی تا کوزه فروشی هر یک در این مغازه شعبهای دارد که هر کس هر حاجتی داشته باشد، میتواند در این مغازه رفع نماید.
در شعبه فرش آن قالیهای عالی ایرانی هم داشت که به معرض فروش گذاشته بودند. اینجور مغازه در تمام پایتختهای اروپا هست و پاریس چندتایی از آنها دارد که بزرگتر از همه همین مغازه است. فروشندههای این مغازه همه زن و دخترند که پشت بساطها ایستاده مشغول فروشند. خریدار به این مغازه آمده خرید میکند و اگر نخواهد خود همراه ببرد نشانی منزل خود را به فروشنده میدهد و در همان زمان با سه چرخه دستی به وسیله حمالهای خود مغازه به منزل او میفرستند.
شاید روزی یکی دو میلیون فرانک فروش این مغازه است که همه را در همان روز بدون اندک پس و پیش و کسر و نکسی، به مقصدها میرسانند.»
فرشی با نقش جنگ (شکار) با زمینهای از ابریشم در موزه لوور | قالیهای مشهور ایران که جزء مفاخر هنری ما محسوب میشود و در خارج از ایران وجود دارد بالغ بر صدها پارچه است. مانند مجموعه قالیهای نفیس موزه وین، مجموعه قالیهای معروف موزه برلین، قالی مشهور موزه لوور که سابق بر این کلیسای نتردام را زینت میداده است و قالی شکار موزه پولدس پوزولس میلان بافت غیاث الدین جامی به اندازه ۳۶۰× ۶۹۲ سانتیمتر مورخ به سال ۹۲۹ | قالی کوچک موجود در موزه لوور که کاملا از ابریشم است، نه تنها پرزهای آن، بلکه تمام تار و پودش در کاشان بافته شده است؛ شهری که شهرتاش در ابریشم، فرش و تار و پود آن است |با توجه به دیگر فرشهای ابریشمی که از کاشان باقی ماندهاند، متوجه میشویم که در آنها زربافت و گلهای برجسته وجود ندارند و تاریخ آنها مانند این نمونه به اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ میلادی بازمی گردد