احمدرضا احمدی: حرف اول دنیا را در فرش و شعر می زنیم

0

بنیان گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شعر معاصر معتقد است ایران در دو هنر بزرگ فرش و شعر، حرف اول را در دنیا می زند اما سایر هنرها مانند تئاتر و سینما عاریه است.

به گزارش فرش فیروزه به نقل از مرکز ملی فرش ایران، احمدرضا احمدی در تفاوت نسل امروز با نسل خودش بیان کرد: مسئله ای که امروز وجود دارد این است که بچه های امروز تنبل هستند اما نسل ما دنبال موضوعات مختلف بود.

احمدرضا احمدی: حرف اول دنیا را در فرش و شعر می زنیم

مولف کتاب میوه ها طعم تکراری دارند (نشر ثالث ۱۳۹۳) اظهار داشت: اساس تاریخ شعر فارسی در آثار چند شاعر مؤلف هست؛ حافظ، سعدی، نظامی و باقی همه تقلید کرده اند و پس از ۲۰ قرن سکوت به نیما می رسیم و پس از نیما هم شاگردانش حدود ۴ نفر بودند که خلاق بودند و کار کردند.

وی تاکید کرد: در جوانان امروز استعدادهایی هست.

ایران دو هنر بزرگ دارد: فرش و شعر

بنیان گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شعر معاصر ایران تصریح کرد: ایران دو هنر بزرگ دارد که یکی فرش است و دیگری شعر؛ ما در زمینه این دو هنر در دنیا حرف اول را می زنیم اما سایر هنرهای ما مانند تئاتر و سینما و … عاریه است.

وی ادامه داد: هنر فرش در ایران حیرت انگیز است. هر روستایی مکتب منحصر به خودش را دارد؛ مثلاً فرش کرمان با تبریز تفاوت بسیاری دارد. خوشبختانه تکنولوژی نتوانسته این منحصربه فرد بودن را خراب کند و ما هنوز هم نقاشِ فرش و آدم های بزرگی در این حوزه داریم.

شاعر برگزیده، پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی (۱۳۸۵) ابراز کرد: هر نسلی به هرحال راه خودش را پیدا می کند. مثلاً خانم افسانه شعبان نژاد یکی از نمونه های خوب حوزه شعر نسل امروز است. در طی سالیان، تعداد زیادی برای فعالیت در حوزه شعر ورود کرده اند اما از این میان آدم هایی سرند می شوند؛ یعنی تنها کسانی که علاقه داشته باشند استمرار می یابند چرا که بسیاری در نیمه راه، کار را رها کرده و می روند.

احمدی تاکید کرد: نسل ما کمتر اهل رها کردن بود. به شخصه بسیار دشنام شنیدم؛ چرا که می خواستم کار تازه ای را انجام بدهم. می خواستم عادت مردم را عوض کنم و بسیار با من مقابله شد اما مسیرم را ادامه دادم.

نویسنده کتاب از پنجره مسافرخانه (۱۳۹۵) بیان کرد: یادم هست که ایرج پزشکزاد نویسنده کتاب دایی جان ناپلئون بسیار مرا مورد تمسخر قرارداد و در رادیو هم همین اوضاع برقرار بود و این مسخره کردن ادامه داشت.

جا نزدم

وی تصریح کرد: اما من جا نزدم چون به کارم و راهم عقیده داشتم و این بار را به منزل رساندم و بر نسل بعدی خودم تأثیر گذاشتم و از این جا به بعد شما هستید که باید مطالعه کنید.

مولف کتاب من فقط سفیدی اسب را گریستم، دفترهای زمانه (۱۳۵۰) خاطرنشان کرد: مردم نمی خواهند عادت خود را عوض کنند و این تا حدی از تنبلی است؛ در فرانسه کسی که کاری تازه انجام می دهد مورد اقبال و استقبال قرار می گیرد اما در کشور ما این اقدام با دشمنی و کینه مواجه می شود؛ البته مهم نیست و اگر اعتقاد داشته باشی می توانی به راهت ادامه دهی.

احمدی گفت: من ایستادم و گرچه در ابتدا کارم را قبول نمی کردند و مسخره می کردند اما جانزدم.

نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن (۱۳۸۸) یادآور شد: مسخره می کردند چون به شیوه های قدیمی غزل و قصیده و … عادت کرده بودند و باور نداشتند که جهانی هست که دیگر سعدی نیست یا کاروان نیست و نمی خواستند عادت هایشان عوض شود.

احمدی یکی از برجسته ترین شاعران صاحب سبک معاصر به شمار می آید که علاوه بر سرودن شعر به اموری چون نویسندگی، گویندگی و نقد هنری نیز اهتمام دارد.

وی از ۲۰ سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت و نخستین مجموعه شعری خود را به نام طرح در سال ۱۳۴۱ خورشیدی منتشر کرد.

حاصل یک عمر کوشش بی وقفه او آثار متعدد منظوم و منثور است که بسیاری از آن ها به زبان های زنده دنیا ترجمه شد. به طور کلی از احمدرضا احمدی بیش از ۱۸ مجموعه شعر، ۱۵ کتاب برای کودکان، دکلمه اشعار خودش در کاست یادگاری و اشعار حافظ، نیما، سهراب سپهری و شاعران معاصر منتشر شده است.

کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و نیز نامزدی او برای جایزه هانس کریستین اندرسن نمای دیگری از ظهور و پویایی احمدی است که نامش را برای هفت دهه در خاطر چندین نسل تثبیت کرد. همچنین در ۱۳۸۵ خورشیدی او به عنوان شاعر برگزیده در پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.