درآمد رانندگان در سال 1402 چقدر است؟
شغل رانندگی یکی از مشاغل پردرآمد در حوزههای حملونقل، توزیع کالا و گردشگری است. در ایران بسیاری از افراد در حرفه رانندگی فعالیت میکنند و به دنبال کسب درآمد و پرداخت هزینههای روزمره خود، از طریق شغل رانندگی هستند. در این مقاله، به بررسی پایه حقوق راننده در سال 1402 خواهیم پرداخت.
ازاینرو فاکتورهای مختلفی را که ممکن است بر پایه حقوق راننده تأثیرگذار باشند، موردبررسی قرار خواهیم داد. همچنین با ارائه جزئیات و اطلاعات بیشتر درباره شغل رانندگی، به معرفی بازار کار این حرفه در ایران خواهیم پرداخت. پس با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.
معرفی شغل رانندگی
رانندگی بهعنوان یک شغل مهم، در بسیاری از صنایع به کار گرفته میشود. شرکتهای بزرگی مانند صنایع الکتریکی ناسیونال ایران، مجتمع فولاد دشتستان، خوشگوار، پتروشیمی باختر، شرکت پخش پگاه، صنایع غذایی میهن، صنایع غذایی فرمند، عالیس و شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو)، تنها برخی از کسبوکارهایی هستند که به استخدام راننده نیاز دارند. برای مشاهده جدیدترین آگهی های استخدام راننده کلیک کنید.
رانندگی که یک کار ساده به نظر میرسد، درواقع یک شغل پرخطر و پراسترس است. به شکلی که در کشور ما برخی از مشاغل رانندگی، بهعنوان مشاغل سخت معرفیشدهاند. بااینحال رانندگی را میتوان یک شغل انعطافپذیر دانست. به شکلی که امکان فعالیت در مشاغل و حوزههای کاری گوناگون بهراحتی برای رانندگان امکانپذیر خواهد بود.
شاغلین در این حرفه باید برای ارائه خدمات خود در حوزه حملونقل، تحویل کالا و جابجایی مسافر، رفتاری محترمانه با کارفرمایان و مسافران خود داشته باشند. همچنین برای ورود به یکی از مشاغل رانندگی در ایران مانند راننده تاکسی، راننده وانت، راننده کامیون و راننده لیفتراک، به گواهینامه رانندگی پایه سه، پایه دو یا پایهیک نیاز خواهید داشت.
داشتن گواهینامه ویژه، آشنایی با صنایع مختلف، مهارت در ارائه خدمت به مشتریان و توانایی فیزیکی برای انجام کار رانندگی، از دیگر شرایط موجود برای کار در حرفه رانندگی هستند. همچنین برای فعالیت در برخی از مشاغل مانند راننده تاکسی، به اخذ مجوز برای فعالیت در یک مسیر یا حوزه خاص نیاز خواهید داشت. یکی از مهمترین مزایای اخذ گواهینامه و مجوز رانندگی، امکان پیدا کردن شغل در شرکتها و سازمانها است.
گواهینامه رانندگی به شما اجازه میدهد تا با شرکتهای خدماتی مختلف، صاحبان کسبوکار و حتی نهادهای دولتی بهصورت مستقل یا بهعنوان یکی از اعضای تیم کار کنید. ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بیمه نمودن وسیله نقلیه و بهروزرسانی نرمافزارهای رانندگی، ازجمله مواردی هستند که شاغلین حوزه رانندگی باید در نظر داشته باشند.
با در نظر گرفتن مهارتهای موردنیاز و اخذ مجوز رانندگی، میتوان در صنایع مختلفی همچون حملونقل، پست، بهداشت و درمان، صنایع تولیدی و خردهفروشی مشغول به کار شد. علاوه بر انعطافپذیری، شغل رانندگی معمولاً بسیار پردرآمد است.
در بسیاری از کشورها، حداقل حقوق راننده بسیار بیشتر از میانگین حقوق و دستمزد در سایر مشاغل است. این در حالی است که برخی از رانندگان به این حرفه علاقهمند هستند و از شغل خود لذت میبرند. از مزایای دیگر شغل رانندگی میتوان به امکان پوشش بیمه تکمیلی، فعالیت در شرکتهای بزرگ و پیشرفت در شغل بهعنوان سرپرست رانندگان اشاره کرد.
بهترین رانندگان افرادی هستند که خدمات باکیفیتی را برای مشتریان خود فراهم میکنند. این شیوه از ارائه خدمات در درازمدت، سبب رشد کسبوکار و افزایش حقوق راننده پایه دو، پایهیک و… میشود. درنهایت، شغل رانندگی شامل فرصتهای شغلی مختلف است که علاقهمندان به آن، میتوانند از رانندگی بهعنوان یک شغل دائمی و درآمدزا بهره ببرند.
هرچند که میتوان از شغل رانندگی بهعنوان یک شغل هیجانانگیز صحبت کرد، اما امکان وقوع حوادث در این حرفه وجود دارد؛ بنابراین، همیشه بهتر است نکات راهنمایی و رانندگی را در این شغل موردتوجه قرار دهید.
انواع شغل رانندگی
شغل رانندگی یکی از مشاغل سخت و کاربردی در صنایع و حوزههای کاری مختلف است. در ادامه این بخش، انواعی از مشاغل رانندگی که در ایران و سایر کشورها وجود دارند، موردبررسی قرار میگیرند.
رانندگی ناوگان حملونقل عمومی
به دلیل رشد شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیت در ایران، فعالیت در حوزه حملونقل عمومی با مزایای مختلفی همراه شده است. این حوزه شامل مشاغلی مانند رانندگان اتوبوس، راننده مینیبوس، راننده تاکسی، راننده مترو و راننده ون میشود. از کارفرمایان در این بخش میتوان به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و سازمان تاکسیرانی تهران اشاره کرد.
حملونقل بار و کالا
انواع خودروهای باربری شامل وانت، نیسان، کامیون و تریلی، برای حمل و جابجایی بار مورداستفاده قرار میگیرند. در این نوع از مشاغل، پایه حقوق راننده طبق وزارت کار یا بر اساس قرارداد بین راننده و کارفرما محاسبه میشود.
رانندگی ماشینآلات معدنی و صنعتی
شرکتهای تولیدی و معدنی در کشور، به استخدام رانندگان ازجمله استخدام راننده کامیون، راننده بیل مکانیکی، راننده لیفتراک و راننده لودر نیاز دارند. همچنین بسیاری از شرکتها برای امور انبارداری خود، آگهی استخدام راننده لیفتراک را در منابع کاریابی مختلف منتشر میکنند.
بازار کار شغل رانندگی در ایران
بازار کار شغل رانندگی در ایران، یکی از پویاترین بازارهای کاری است. با رشد جمعیت و رونق یافتن صنایع مختلف، بر تعداد رانندگان در کشور افزوده شده است. همچنین شغل رانندگی، یکی از مشاغل مهم و اساسی در کشور است که بهصورت گسترده در صنایع مختلفی مانند حملونقل کالا، گردشگری و حملونقل شهری، بازرگانی، بهداشت و درمان، خردهفروشی و صنایع تولیدی به کار میرود.
با توجه به ساعات کاری طولانی و شرایط کاری رانندگان، موضوعاتی مانند پرداخت حقوق راننده، پرداخت حق بیمه رانندگان و رعایت قوانین کاری در این حرفه بسیار مهم هستند؛ اما باوجود فرصتهای شغلی زیاد در حوزه رانندگی، این حرفه با چالشهای قابلتوجهی مواجه است.
بهعنوانمثال به دلیل وجود مشکلات مختلف در حوزه زیرساخت و مسیرهای جادهای، در حال حاضر رانندگان شرایط خطرناکی را تجربه میکنند. به شکلی که در سالهای اخیر وجود نقص در مسیرهای جادهای، موجب بروز حوادث رانندگی شده است. درنتیجه، رانندگی میتواند یک حرفه پرخطر در کشور باشد.
همچنین با توجه به این موضوع که هنوز بسیاری از شرکتهای حملونقل در ایران ساماندهی نشده و موردحمایت دولت قرار نگرفتهاند، رانندگان با احساس ناامنی شغلی و عدم تضمین کسب درآمد پایدار مواجه هستند.
در کل، بازار کار شغل رانندگی در ایران دارای فرصتها و چالشهای مختلف است. به دلیل رشد صنایع مختلف، رانندگی بهعنوان یک حرفه مهم و اساسی در جامعه ایران شناخته میشود. از طرف دیگر به علت وجود مزایای مالی در این حرفه و مبلغ پایه حقوق راننده، شغل رانندگی برای بسیاری از افراد بهعنوان شغلی جذاب و آینده دار شناخته میشود.
عوامل موثر بر درآمد رانندگان
حقوق راننده پایه یک 1402 و درآمد سایر رانندگان در ایران، بر اساس عوامل مختلفی تعیین میشود. عواملی که بر درآمد رانندگان در ایران تأثیرگذار هستند شامل شرایط بازار، شرایط کاری، قرارداد کاری کارگران، اخذ مجوز و استفاده از فناوری هستند. در اینجا به بررسی عواملی که بر درآمد رانندگان در ایران اثرگذار هستند، خواهیم پرداخت.
تأثیر میزان تقاضا بر حقوق راننده
میزان تقاضای بازار برای استفاده از خدمات رانندگی بسیار مهم است. به شکلی که مبلغ فیش حقوقی راننده با میزان نیاز بازار کار، ارتباطی مستقیم دارد. بهعنوانمثال در شهرهای پرجمعیت و صنعتی، هنگامیکه نیاز به حملونقل افراد و کالاها افزایش مییابد، حقوق رانندگان در این شهرها هم افزایش مییابد.
شرایط کاری
شرایط کاری رانندگان میتواند بر اساس عواملی مانند نوع شغل، ساعات کاری، ناوگان حملونقل، نوع بار، مسافت سفر و شهر محل کار متفاوت باشد. علاوه بر این، برخی از رانندگان در صنایعی که شرایط کاری دشواری دارند، ممکن است درآمد بیشتری داشته باشند.
قرارداد کارگران
رعایت حقوق کارگران، شامل حق بیمه، حق اولاد و سایر مزایای کاری مطابق با قانون کار، میتواند بر درآمد رانندگان در ایران تأثیرگذار باشد. به شکلی که در صورت پرداخت حقوق بر اساس پایه حقوق وزارت کار، رانندگان میتوانند از حداقل حقوق و دستمزد کارگران بهرهمند شوند.
اخذ مجوز
برای رانندگی در بخش حملونقل عمومی در ایران، اخذ مجوز لازم است. این مجوز میتواند بهصورت دائمی یا موقت دریافت شود و در صورت انقضای این مجوز، راننده ممکن است با مشکلاتی مواجه گردد. به شکلی که ابطال مجوز ممکن است به کاهش درآمد روزانه راننده منجر شود.
استفاده از فناوری
با روی کار آمدن شرکتهای تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی، سرعت ارائه خدمات حملونقل در ایران افزایشیافته است. استفاده از اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی، فرصتی برای کسب درآمد بیشتر را در اختیار رانندگان قرار خواهد داد.
حقوق راننده در ایران
در جدول زیر، حقوق رانندگان در شهرهای مختلف کشور در سال 1402 آورده شده است:
محل فعالیت | متوسط حقوق راننده در سال 1402 |
تهران | 11.9 میلیون تومان |
سایر شهرهای بزرگ | 10.5 میلیون تومان |
شهرهای کوچک | 10.2 میلیون تومان |
جمعبندی
رانندگی بهعنوان یک حرفه پرخطر، همچنان بهعنوان یکی از مشاغل محبوب، انعطافپذیر، پایدار و پردرآمد محسوب میشود. در این مقاله، به بررسی حقوق راننده در سال 1402 پرداختیم. به شکلی که با معرفی شغل راننده، برخی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پایه حقوق رانندگان در ایران را موردبررسی قراردادیم.
من رانندە تریلی هستم خیلی هم خوب ماهی 150کارمیکنم
کجا
چه کامیونی
سلام حرفه رانندگی درایران مثال برده داری درزمان قدیم است کسانی که حتی نمیدونن رانندگی چی هست چون پول دارن ماشین سنگین میخرن بدون هیچ مدرکی مالک میشون وباراننده مثل برده رفتار میکنن به خاطرعدم نظارت دولت چرا شرکتها باید حق راننده رو پایمال کنند چون نظارت نیست بایدکسانی مالک باشندکه حداقل مدرک این شغل راداشته باشن به جای اینکه شرکت حملونقل تاسیس بشه وراننده زیرپوشش شرکت قراربگیره که کاراین شرکت فقط حمل ونقل باشه نه شرکت بستنی باشه خودروسنگین داشته باشه بارخودشو ببره وبارمالکان شخصی راحمل کنه
ناموسن جدی میگی من از کجا باید شروع کنم بالای ۵۰ تومن دربیارم
آقایی ک ب 150 میگی خیلی خوب ب سرمایه ای ک گزاشتی تو شغلت فکر کردی ،150 باید بازده سرمایه ای زیر یک میلیارد باشه در حالی ک ی وانت الان شده یک میلیارد به بالا
سلام ، الان یه بوتیک هم ۲ میلیارد سرمایه گذاشته اجارشو هم در نمیاره ، طلا فروش ۱۵ کیلو طلا داره ماهی ۱۰۰ براش نمیمونه ، معلومه که ۱۵۰ میلیون با یه خودرو چند میلیاردی تو این بازار ضعیف عالیه ، شما مگه شغلت چیه که خندت به ۱۵۰ میلیون میاد
سلام دوستان عزیز این های که در مورد درآمد زیاد کامیون صحبت میکنند بله درآمد داره ولی برای کننده کار نه تازه وارد البته کنندهاشم الان گریه میکنند عزیز صدای دوقل از دور خوش است ۱۵۰ملیون فقط در نظر نگیر دوری خانواده تصادفات جادهی وقتی تو گرما بندر یه هفته موندی تا نوبت برس بار بزنی اون موقعه میفهمی چی میگم وقتی تو سرما اذربایجان ماشینت خراب شد موندی به حرف من میرسی تو که دربار۱۵۰ملیون حرف میزنی سختی جاده رو نکشیدی جانم بهدا که ماشین نداری فقط شنیدی ۱۵۰ملیون
سوار چه میدونه پیاده رفتن چیه ای آقا این حرفها رو بدون تخصص میزنن بیچاره میکنن همدیگرو طرف میگه من شبی ۲۰ میلیون دخل دارم دیگه نمیگه این همش که سود نیست پول خرج کردو اجاره وقیمت اصلی اجناس. و کم کنی چی میمونه
حقوق راننده حرفه ای واقعا زیاده ده تومن مگه چه خبره راننده ای که تو شن شویی یامعادن کار میکنن توخاک که شب میرن خونشون با حیوانات جنگلی تشخیص داده نمیشن بله واقعا به همونی که این حقوق تعین کرده خودش ی روز میادکنار همون راننده بشینه که ببینه راننده چیجوری روزش میگذره
هرموقع که یه کننده کار در هرشغل جایگاهی پله های ترقی بالابره جای مسئول یا مدیر تواون شغل یاحرفه برسه میتونه نظربده اون موقع موفق هستیم از رییسجمهور گرفته به پایین رانندگی یا مالک بودن هم جای خود
سلام به همه زحمت کشان جاده بله کسی که شب بیدار خوابی بکشه تابار برسونه توبندر نوبت بخوابه وگرما چآدر توسرما ماشین خراب میدونه 10الی12تومان حقوق چقدر بی ارزش میشه فقت پشت فرمان نشستن میبینن
سلام به رانندها هرکی سختی گرمای بندر چادر خواب برای نوبت سرما بیابون خرابی پنچر بدونه میدونه راننده چه دردی داره بعقشوعاقلان دانند وسلام
سلام به رانندهای جاده مسئول که نمیدونه گرما سرما چادر کشی خرابی پنچری بیابون یعنی چی چه انتظار داری بیرون گود نشسته میگه لنگش کن عاقلان دانند وسلام